Herstel en sanctioneringsbeleid

We verwachten dat iedereen op school de afspraken en leefregels naleeft. Wanneer je gedrag de goede werking van de lessen of de school zou hinderen, zullen we ingrijpen vanuit onze opvoedende taak. Dat is onze samen gedragen verantwoordelijkheid. We trekken de grens én geloven in jouw mogelijkheden om je gedrag aan te passen. We vertrekken daarvoor vanuit de principes van een verbindend schoolklimaat: we zetten in op warmte, ondersteuning en vertrouwensvolle relaties tussen het schoolpersoneel en de leerlingen enerzijds, duidelijke regels en afspraken anderzijds.

Als verbindende school benaderen we grensoverschrijdend gedrag herstelgericht, of het nu gaat over normaal pubergedrag of een zwaar incident. We treden op tegen overtredend gedrag door een sterke aanwezigheid en combineren dat met een hoge mate van zorg en steun. Samen met alle betrokkenen (leerling, leerkracht, directie, ouders…) zoeken we naar oplossingen voor het conflict. Iedereen neemt daarbij expliciet zijn verantwoordelijkheid op.

We werken aan oplossingen via herstelgerichte methodieken, begeleidende, orde- of tuchtmaatregelen. De keuze voor de ene of de andere oplossing wordt bepaald door de situatie en de mate waarin alle betrokkenen expliciet samen én vrijwillig aan een oplossing willen werken. We streven ernaar dat iedereen zich bij deze maatregelen gerespecteerd voelt en dat we een resultaat bereiken dat door iedereen gedragen wordt.

Begeleidende maatregelen

Wanneer je gedrag de goede werking van de school hindert, kunnen we in overleg met jou en je ouders een begeleidende maatregel bepalen. Begeleidende maatregelen kunnen bv. zijn:

  • Een gesprek: tijdens een (kort) gesprek met je leerkracht of leerlingenbegeleider, buiten de lestijd, zullen we je wijzen op het storende gedrag. We zullen je duidelijk maken waarom we het niet dulden en je de kans geven om een nieuwe start te nemen. Dit gesprek is tevens een signaal dat bij een herhaling van het storende gedrag nieuwe maatregelen zullen volgen.
  • Gedragskaart: Na elke les vult de vakleraar op de kaart in of je je gehouden hebt aan de afspraken. De gedragskaart is een middel om positief gedrag te beklemtonen en te bevorderen. De bedoeling is om je ertoe aan te zetten het negatieve gedrag te verminderen en dus meer positief gedrag te stellen.
  • Time-out: Indien je gedrag de normale werking van de lessen in het gedrang brengt, komt dit programma in de plaats van de normale lessen. Je wordt een tijdje opgevangen in een project of een werksituatie en krijgt begeleiding van professionele mensen om aan je gedrag te werken. Voorwaarde is dat je ouder(s) akkoord gaan. Enkele uren in de week werk je begeleid zelfstandig aan schooltaken, zodat je geen achterstand oploopt tegenover de klas. Wekelijks volgt er een evaluatie, bij een positieve evolutie kan je terug naar de klas.
  • Een begeleidingsovereenkomst: Hierin leggen we samen met jou een aantal gedragsregels vast waarop je je meer zal focussen. Je krijgt de kans om zelf afspraken voor te stellen waar je mee verantwoordelijk voor bent. Eenmaal de begeleidingsovereenkomst is afgesloten, zullen we de afspraken samen met jou opvolgen. Op die manier willen je helpen je gedrag zo aan te passen dat het contact en de samenwerking met personeelsleden en medeleerlingen opnieuw beter zal verlopen.

Herstel

Vanuit een cultuur van verbondenheid willen we bij een conflict op de eerste plaats inzetten op herstel. We nodigen de betrokkenen steeds uit om na te denken over wat er is gebeurd en om hierover met elkaar in gesprek te gaan.

Herstelgerichte methodieken kunnen zijn:

  • een herstelgesprek tussen de betrokkenen;
  • een herstelcirkel op het niveau van de leerlingengroep;
  • een bemiddelingsgesprek;
  • No Blame-methode;
  • een herstelgericht groepsoverleg (HERGO) (Een herstelgericht groepsoverleg is een gesprek, onder leiding van een onafhankelijk iemand, tussen slachtoffer en dader, ouders, vertrouwensfiguren … Tijdens dit groepsoverleg zoekt iedereen samen naar een oplossing voor de feiten die zich hebben voorgedaan. De directeur of een afgevaardigde van het schoolbestuur kan een tuchtprocedure voor onbepaalde tijd uitstellen om een herstelgericht groepsoverleg te laten plaatsvinden. In dat geval brengt hij je per brief op de hoogte.

Ordemaatregelen

Wanneer kan je een ordemaatregel krijgen?

Wanneer je de leefregels van de school schendt, kan elke persoon die daartoe gemachtigd is door het schoolbestuur en op dat moment toezicht uitoefent, je een ordemaatregel opleggen. Als het gedrag de goede werking van de school hindert of het lesverloop stoort, kan er een ordemaatregel worden genomen. Die moet ertoe bijdragen dat de leerling zijn/haar gedrag zo aanpast dat een goede samenwerking met personeelsleden en/of medeleerlingen opnieuw mogelijk wordt. Tijdens een ordemaatregel blijf je op school aanwezig. Een ordemaatregel raakt niet aan je recht op studiebekrachtiging. Tegen een ordemaatregel is geen beroep mogelijk.

Welke ordemaatregelen zijn er?
  • Een verwittiging;
  • Strafwerk;
  • Nablijven (communicatie vooraf, verplichte aanwezigheid, afwezigheid te wettigen);
  • Een aparte verplichte opdracht i.p.v. de gebruikelijke les (of gelijkgestelde activiteit) tijdens maximaal één lesdag;
  • Gedragsnota: De leerkracht brengt je eerst mondeling op de hoogte waarom deze nota gegeven wordt en noteert dit vervolgens in het leerlingvolgsysteem (map ‘gedrag’), zodat je ouders ook op de hoogte zijn. Meerdere gedragsnota’s kunnen resulteren in een blijfstraf.
  • Korte time-out: Wanneer je de les zodanig stoort dat de leerkracht je vraagt naar buiten te gaan, meld je je onmiddellijk aan bij het leerlingenonthaal. Daar krijg je de kans jouw versie van de feiten te geven. Voordat je weer naar de volgende les van dezelfde leerkracht gaat, vindt er een herstelgesprek plaats met de leerkracht.
  • Blijfstraf: Als we merken dat de gedragsnota’s niet helpen, dan kan een personeelslid in overleg met het klasteam en de leerlingbegeleiding ingrijpen door een blijfstraf te geven. Je moet dan nablijven op school en opgelegde taken vervullen. Er volgt achteraf bij voorkeur een gesprek met de leerlingbegeleiding of het klasteam om de kans te geven een nieuwe start te maken. Bij elke blijfstraf worden de ouder(s) verwittigd. Nablijven in DKW gebeurt op vrijdag van 16.00 tot 17.30u en in LMC op woensdagmiddag van 12.30 tot 14.30 uur. Wie betrapt wordt op roken, vandalisme, diefstal, de school verlaten zonder toestemming krijgt meteen een blijfstraf. Mogelijk volgen er nog andere maatregelen.
  • Gedragscontract: Als we merken dat de bovenstaande ordemaatregelen niet het gewenste effect hebben, komt de klassenraad samen om een strengere maatregel te nemen. In een bindend contract wordt dan opgesomd welke gedragswijziging dringend nodig is. We bespreken dit contract daarna samen met je ouder(s), een directielid en het klasteam. Niet naleven van het gedragscontract zal leiden tot een tuchtmaatregel.

Tuchtmaatregelen

Wanneer kan je een tuchtmaatregel krijgen?

We kunnen beslissen om je een tuchtmaatregel op te leggen wanneer je de leefregels van de school in die mate schendt dat je gedrag een gevaar of ernstige belemmering vormt voor de goede werking van de school of voor de fysieke of psychische veiligheid en integriteit van medeleerlingen, personeelsleden of anderen.

Dit zal bv. het geval zijn:

  • als je ook na begeleidende en ordemaatregelen de afspraken op school niet nakomt;
  • als je ernstige of wettelijk strafbare feiten stelt;
  • als je de realisatie van het pedagogisch project van onze school in gevaar brengt.
Welke tuchtmaatregelen zijn er?
  • je kan tijdelijk uitgesloten worden uit de lessen van één, meer of alle vakken voor maximaal 15 schooldagen;
  • je kan definitief uitgesloten worden uit de school.
Wie kan een tuchtmaatregel opleggen?

Tuchtmaatregelen kunnen alleen genomen worden door de directeur of zijn afgevaardigde. Als hij de definitieve uitsluiting overweegt, vraagt hij vooraf het advies van de begeleidende klassenraad.

Iemand van het CLB zal ook in die klassenraad zetelen. Het advies van de klassenraad maakt deel uit van het tuchtdossier.

Hoe verloopt een tuchtprocedure?

De directeur of zijn afgevaardigde nodigt jou en je ouder(s) met een aangetekende brief uit op een gesprek waar jullie gehoord zullen worden. Voor dat gesprek kunnen jullie op school het tuchtdossier komen inkijken.

Het gesprek zelf vindt ten vroegste plaats op de vierde dag (zaterdag, zondag, wettelijke en reglementaire feestdagen niet meegerekend) na verzending van de brief. De poststempel geldt als bewijs van de datum. Jullie kunnen je tijdens dit gesprek laten bijstaan door een vertrouwenspersoon. Een personeelslid van de school of van het CLB kan bij een tuchtprocedure niet optreden als vertrouwenspersoon voor jou en je ouder(s).

Het gesprek vindt fysiek plaats op school tenzij dit wegens veiligheidsredenen niet mogelijk is. Over de wijze waarop het gesprek plaatsvindt (fysiek dan wel via elektronische weg) ligt de beslissing bij de directeur of zijn afgevaardigde na afweging van de concrete omstandigheden of vraag.

Na het gesprek brengt de directeur of een afgevaardigde van het schoolbestuur je ouder(s) binnen een termijn van vijf dagen (zaterdag, zondag, wettelijke en reglementaire feestdagen niet meegerekend) met een aangetekende brief op de hoogte van zijn beslissing. In die brief staat ook een motivering van de beslissing en de ingangsdatum van de tuchtregel. Bij een definitieve uitsluiting vermeldt de brief ook hoe je ouders in beroep kunnen gaan tegen die beslissing (zie hieronder).

Kan je in beroep gaan tegen een tuchtmaatregel?

Enkel tegen een definitieve uitsluiting kunnen je ouders of jijzelf (zodra je 18 bent) beroep aantekenen. Tijdens de beroepsprocedure blijft de tuchtmaatregel van kracht. De beroepsprocedure gaat als volgt.

Je ouders dienen met een aangetekende brief beroep in bij het schoolbestuur:

Aan de voorzitter van
vzw VSOP Sint-Bertinus
Bruggestraat 14
8970 Poperinge

Wanneer de school open is, kunnen je ouders het beroep bij het schoolbestuur op school persoonlijk afgeven. Je ouders krijgen dan een bewijs van ontvangst dat aantoont op welke datum ze het hebben ingediend. Wij geven het beroep daarna door aan het schoolbestuur.

Let op: de aangetekende brief moet ten laatste verstuurd worden op de vijfde dag nadat de beslissing van je definitieve uitsluiting werd meegedeeld. Er is dus een termijn van vijf dagen (zaterdagen, zondagen, wettelijke en reglementaire feestdagen niet meegerekend). De poststempel geldt als bewijs, zowel voor de verzending als voor de ontvangst. Deze termijn van vijf dagen geldt ook als je ouders ervoor kiezen om het beroep persoonlijk af te geven op school. Als het beroep te laat wordt verstuurd, zal de beroepscommissie het beroep niet inhoudelijk zal kunnen behandelen en het als onontvankelijk afwijzen.

We verwachten daarnaast ook dat het beroep de redenen aangeeft waarom je ouders de definitieve uitsluiting betwisten.

Wanneer het schoolbestuur een beroep ontvangt, zal het een beroepscommissie samenstellen. In die beroepscommissie zitten zowel mensen die aan de school of het schoolbestuur zijn verbonden als mensen die dat niet zijn. Het gaat om een onafhankelijke commissie die jullie klacht grondig zal onderzoeken. De persoon die de definitieve uitsluiting heeft uitgesproken, zal nooit deel uitmaken van de beroepscommissie, maar zal wel gehoord worden. De beroepscommissie zal ook altijd jou en je ouders voor dat gesprek uitnodigen. Jullie kunnen je daarbij laten bijstaan door een vertrouwenspersoon. In de brief met de uitnodiging zal staan wie de leden van de beroepscommissie zijn. Deze samenstelling blijft ongewijzigd tijdens de verdere procedure, tenzij het door ziekte, overmacht of onverenigbaarheid noodzakelijk zou zijn om een plaatsvervanger aan te duiden.

Vóór de zitting kunnen jullie het tuchtdossier opnieuw inkijken.

Het gesprek gebeurt ten laatste tien dagen nadat het schoolbestuur het beroep heeft ontvangen. Het is enkel mogelijk om een gesprek te verzetten bij gewettigde reden of overmacht. De termijn van tien dagen wordt opgeschort tijdens schoolvakanties. Dat betekent enkel dat schoolvakanties niet meetellen bij het berekenen van de termijn. De zitting van de beroepscommissie kan wel tijdens een schoolvakantie plaatsvinden.

De beroepscommissie streeft naar een consensus. Wanneer het toch tot een stemming komt, heeft de groep van mensen die aan de school of het schoolbestuur verbonden zijn even veel stemmen als de groep van mensen die dat niet zijn. De voorzitter is niet verbonden aan de school of het schoolbestuur. Wanneer er bij een stemming evenveel stemmen voor als tegen zijn, geeft zijn stem de doorslag.

De beroepscommissie zal de definitieve uitsluiting ofwel bevestigen, ofwel vernietigen. De voorzitter van de beroepscommissie zal je de gemotiveerde beslissing binnen een termijn van vijf dagen met een aangetekende brief aan je ouders meedelen. De beslissing is bindend voor alle partijen.

Andere belangrijke informatie over de tuchtprocedure

We zorgen ervoor dat je ouders voor het tuchtverhoor op de hoogte zijn van alle gegevens die mogelijk een rol zullen spelen bij de beslissing over een tuchtmaatregel. Andere gegevens kunnen niet gebruikt worden.

Buitenstaanders mogen je tuchtdossier niet inzien, behalve wanneer je ouder(s) schriftelijk toestemming geven.

Als je definitief wordt uitgesloten voor het einde van het schooljaar (op 31 augustus), dan blijf je bij ons administratief ingeschreven tot je inschrijving in een andere school. We zullen je samen met het CLB helpen bij het zoeken naar een andere school. Wanneer jij en je ouders weigeren om in te gaan op ons aanbod voor een andere school, kunnen we je administratief uitschrijven. Wanneer je 18 bent, kunnen we je vanaf de tiende lesdag na je definitieve uitsluiting administratief uitschrijven.

Je tuchtdossier kan niet worden overgedragen naar een andere school.

Als je na een tuchtprocedure definitief werd uitgesloten, hebben we het recht om een nieuwe inschrijving van jou te weigeren tijdens hetzelfde schooljaar en tijdens de twee volgende schooljaren.

Wat is een preventieve schorsing?

Een preventieve schorsing houdt in dat je in afwachting van een eventuele tuchtmaatregel, niet op school wordt toegelaten. Dit kan in heel uitzonderlijke situaties:

  • bij zware gedragsmoeilijkheden die kunnen leiden tot je definitieve uitsluiting;
  • wanneer je aanwezigheid op school een gevaar vormt voor jezelf, voor medeleerlingen of voor personeelsleden van de school.

De preventieve schorsing gaat onmiddellijk in en duurt in principe niet langer dan tien lesdagen. Uitzonderlijk kan de preventieve schorsing eenmaal verlengd worden.

Alleen de directeur of zijn afgevaardigde kan je preventief schorsen. Hij motiveert deze beslissing in de brief waarmee de tuchtprocedure wordt opgestart. Een preventieve schorsing uit de school wordt daarnaast ook vooraf afzonderlijk schriftelijk gemotiveerd meegedeeld aan je ouders.

Opvang op school tijdens een tuchtmaatregel

Wanneer je preventief geschorst wordt tijdens de tuchtprocedure of na de tuchtprocedure tijdelijk wordt uitgesloten, zullen we je steeds meedelen of je tijdens die periode wel of niet op school aanwezig moet zijn. Zowel bij een preventieve schorsing als een tijdelijke of een definitieve uitsluiting kunnen je ouders ook zelf vragen om je op school op te vangen. We vragen dat ze dit schriftelijk doen, samen met de redenen van hun vraag. Als de school op deze vraag niet ingaat, zullen we dit schriftelijk en gemotiveerd meedelen aan je ouder(s). Als de school op deze vraag wel ingaat, dan worden er praktische afspraken gemaakt met jou en je ouder(s).

Klachtenregeling

Wanneer jij of je ouders ontevreden zijn met beslissingen, handelingen of gedragingen van ons schoolbestuur of zijn personeelsleden, of net het ontbreken van bepaalde beslissingen of handelingen, dan kunnen jullie contact opnemen met de directie. Samen met je ouders zoeken we dan naar een oplossing. Blijf je bezorgdheden hebben, dan kun je contact opnemen met het schoolbestuur. Als ook dat niet tot een oplossing leidt, kun je klacht indienen bij de klachtencommissie.

Je kunt je klacht indienen: 

  • via de webapplicatie klachten.katholiekonderwijs.vlaanderen of;
  • via post naar klachtencommissie, t.a.v. de voorzitter van de klachtencommissie, Guimardstraat 1, 1040 Brussel.

De klachtencommissie kan je klacht enkel behandelen als die aan bepaalde voorwaarden voldoet.

De klachtencommissie is geen rechter en kan geen verplichtingen, sancties of schadevergoedingen opleggen. Ze kan alleen maar je ontevredenheid beluisteren en mogelijke oplossingen adviseren.

Meer informatie over de klachtencommissie vind je op de webapplicatie.