Begeleiding

Onze school is steeds bereikbaar voor bezoek via het hoofdonthaal van elke entiteit. Tijdens de schooluren kan ook telefonisch contact gezocht worden met het onthaal.

  • De Ast: +32 (0)57 34 65 51;
  • De Keiwijzer: +32 (0)57 34 63 79;
  • Lodewijk Makeblijde College: +32 (0)57 33 46 45.

Digitale ommunicatie

De basisafspraken voor digitale communicatie staan samengevat in ons digicharter.

De leerlingen werken digitaal via hun schoolaccount van Office365 (@leerling.bcpop.be) en kunnen via het leerlingenportaal in Teams naar zowel hun smartschool als hun e-mail. We verwachten dat de leerlingen op schooldagen de nieuwsposts op het portaal regelmatig checken, alsook de berichten via chat en posts (Teams) en e-mail (Outlook).

De digitale communicatie met ouders verloopt volledig via e-mail. Alle documenten, brieven… zijn digitaal ter beschikking op onze sharepoint voor ouders. Geregeld bundelen we het nieuws vanuit de school in een nieuwsbrief, die ook via e-mail bezorgd wordt aan de ouders.

Apps en sociale media zoals Messenger, TikTok, Snapchat, Whatsapp… gebruiken we niet als digitaal communicatiekanaal op school. Facebook en Instagram worden enkel gebruikt om breed te informeren, ze worden niet gebruikt om gesprekken te voeren.

Leerlingen en ouders krijgen via een eigen (co-)account toegang tot Smartschool. Op dit digitaal leerplatform vind je:

  • de digitale agenda met lesonderwerpen en planning van evaluaties, toetsen, opdrachten en taken;
  • het leerlingvolgsysteem met informatie over je afwezigheden, loopbaan, leerbegeleiding en gedrag;
  • het puntenboekje waarin je je resultaten kan terugvinden, aangevuld met leertips.

Afspraken in het kader van deconnectie

We kunnen niet van elkaar verwachten dat berichten of e-mails continu gelezen en beantwoord worden. Stel je vragen daarom tijdig. We respecteren de volgende afspraken voor leerlingen, ouders en medewerkers.

  • We zijn op schooldagen digitaal bereikbaar tijdens de openingsuren van de school, van 08.00u tot 17.00u (op woensdag tot ’s middags 12.00u). Voor het internaat gelden afwijkende uren (specifieke werkuren).
  • Op schooldagen zijn is de periode van 17.00u ’s avonds tot 08.00u ’s anderendaags een digiluwe periode: dan kunnen we niet van elkaar verwachten dat digitale communicatie verplicht gelezen en beantwoord wordt.
  • Het weekend, de herfst-, kerst-, krokus- en paasvakantie en vrije dagen zijn ook digiluwe periodes.
  • Bij afwezigheid door ziekte is maximale deconnectie mogelijk en vaak ook aangeraden, zowel voor leerkrachten als leerlingen.
  • Bij dringendheid, in noodsituaties en bij overmacht is telefonisch contact aangewezen.
  • Informatie over mee te brengen lesmateriaal, onderwerpen van taken/opdrachten en evaluaties worden altijd via de digitale Smartschoolagenda gecommuniceerd. Het Team van de klas dient enkel als extra herinnering.

Het klasteam

Eén of twee van je leraars vervullen de taak van klassenleraar(s). Bij hen kan je in de loop van het schooljaar altijd terecht met je vragen, je problemen in verband met je studie of je persoonlijke situatie. Een gesprek(je) kan soms wonderen verrichten. Het klasteam volgt elke leerling van de klas van zeer nabij. Ze zijn de meest aangewezen personen om in te spelen op mogelijke problemen in de klas. Ze zijn ook het aanspreekpunt voor de ouders en zullen hen ontvangen tijdens het oudercontact.

Leerlingenbegeleiding

Als school vinden wij het vanuit onze visie normaal om voor elke leerling in kwaliteitsvolle leerlingenbegeleiding te voorzien. We werken daarom allereerst aan een krachtige leeromgeving, die ontstaat uit een verbindend school- en klasklimaat. Dit is voor ons een combinatie van enerzijds het creëren van warmte, veiligheid, ondersteuning en vertrouwensvolle relaties door duidelijke communicatie en gepaste feedback tussen alle schoolbetrokkenen en anderzijds het werken aan een zo hoog mogelijke inzet en engagement van de leerlingen. We willen uit elk van onze leerlingen het beste naar boven laten komen. Leerkrachten bieden voldoende duidelijke structuur en kansen tot participatie, die leiden tot goede afspraken en discipline, waarbij de leerling leert haar/zijn leerproces in eigen handen te nemen en de autonome motivatie gestimuleerd wordt.

Voor specifieke zorg vertrekken we vanuit het zorgcontinuüm. Met een brede basiszorg, gestoeld op de principes van UDL (univeral design for learning), aandacht voor de talenten van alle jongeren, variatie aan (interactieve) werkvormen en middelen, differentiatie en flexibele klasorganisatie, willen we de beste resultaten voor elke leerling bereiken. Wij streven naar zorg op maat voor elke leerling en hebben aandacht voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften zonder daarbij de andere leerlingen uit het oog te verliezen. Hierbij volgen we de principes van het handelingsgericht werken.

Leerlingen die extra zorg nodig hebben, krijgen ondersteuning op maat door remediërende tussenkomsten.

Via het leerlingvolgsysteem worden alle leerlingen systematisch opgevolgd en begeleid. Naast de regelmatige klassenraden komt het zorgteam wekelijks samen om afspraken te maken rond deze ondersteuning en begeleiding. Om de veertien dagen is het CLB ook vertegenwoordigd in dit zorgoverleg.

Om ervoor te zorgen dat alle leerlingen, ongeacht hun achtergrond, gelijke ontwikkelingskansen hebben, besteden wij in ons GOK-beleid aandacht aan preventie en remediëring van leer- en ontwikkelingsachterstanden; aandacht voor studie- en gedragsproblemen is ook een belangrijk aspect van de zorg op onze school.

De begeleidende klassenraad

Om het contact met en de samenwerking tussen al je vakleraars te vergemakkelijken, komt er op geregelde tijdstippen een ‘begeleidende’ klassenraad samen. Tijdens deze vergadering worden je

studievorderingen besproken en wordt er gezocht naar een passende individuele begeleiding; eventueel kan een begeleidingsplan worden afgesproken. Soms is het nodig dat de klassenraad inhaallessen adviseert of extra taken oplegt.

Het kan ook zijn dat een doorverwijzing naar het CLB of een andere instantie noodzakelijk is. Van elke voorgestelde remediëring worden je ouder(s) via de planningsagenda, het rapport of per brief op de hoogte gebracht.

In het verslag van de begeleidende klassenraad wordt het resultaat van de bespreking evenals het geformuleerde advies aan je ouder(s) opgenomen.

Een aangepast lesprogramma

Normaal gezien volg je het hele programma van de studierichting waarin je bent ingeschreven. In enkele uitzonderlijke situaties kan de klassenraad toch beslissen om je voor één of meer vakken of vakonderdelen een aangepast lesprogramma te geven. Je ouders kunnen dat bij ons aanvragen. Als je aan de voorwaarden voldoet, zal de klassenraad de vraag onderzoeken en een beslissing nemen.

Bij specifieke onderwijsbehoeften, ziekte of ongeval

Als je specifieke onderwijsbehoeften hebt, kunnen jij en je ouders dit melden aan de directie.

Specifieke onderwijsbehoeften is een breed begrip. Het betekent dat je mee als gevolg van een fysieke, verstandelijke of zintuiglijke beperking niet zomaar aan het gewone lesprogramma kan deelnemen. De directie zal je situatie voorleggen op de eerstvolgende klassenraad. De klassenraad kan ook zelf aanpassingen voorstellen op basis van wat hij vaststelt in de loop van het schooljaar. Welke maatregelen aan de orde zijn, zal afhangen van wat jij nodig hebt en wat wij als school kunnen organiseren. Het kan dan bv. gaan om extra hulpmiddelen (bv. dyslexiesoftware), om aangepaste doelstellingen, een spreiding van het lesprogramma … We werken hiervoor samen met het CLB.

Als je wegens specifieke onderwijsbehoeften, ziekte of ongeval één of meerdere vakken (tijdelijk) niet kan volgen, kan de klassenraad vervangende activiteiten geven. Dat kan betekenen dat je een vak op een andere manier zal benaderen (bv. meer theoretisch) of dat je een ander vak zal volgen.

In uitzonderlijke gevallen kan de klassenraad je wegens specifieke onderwijsbehoeften of medische redenen toestaan het lesprogramma over twee schooljaren, of het programma van een graad over drie schooljaren te spreiden. De klassenraad beslist dan welke vakken in welk jaar worden gevolgd en zal je ook tussentijds evalueren. Naargelang het geval krijg je dan op het einde van het 1ste leerjaar of op het einde van het 1ste en het 2de leerjaar geen oriënteringsattest, maar enkel een attest van lesbijwoning als regelmatige leerling. Tegen dat attest kan je niet in beroep gaan.

Doorstromen naar de derde graad op basis van onderliggende beroeps- en deelkwalificatie(s) (duaal)

In sommige gevallen kun je, ondanks het feit dat de je de algemene vorming van de tweede graad nog niet hebt bereikt, toch doorstromen naar een duaal structuuronderdeel van de derde graad op basis van (een) onderliggende beroeps- of deelkwalificatie(s) die je wel hebt bereikt. In de derde graad werken we dan een traject op maat uit waarbij we eerst focussen op de ontbrekende algemene vorming van de tweede graad.

Als je al geslaagd bent voor bepaalde onderdelen binnen het secundair onderwijs

Als je reeds eerder geslaagd bent voor bepaalde onderdelen van je opleiding kan de klassenraad beslissen om je voor die onderdelen een vrijstelling toe te kennen. Hij houdt daarbij rekening met het advies van de delibererende klassenraad van het voorafgaande schooljaar. Je volgt voor de vrijgekomen uren een individueel programma.

Als je op het einde van het 1ste leerjaar van de tweede graad nog niet voor alle vakken bent geslaagd

De klassenraad kan in uitzonderlijke gevallen op het einde van het 1ste leerjaar van de tweede of derde graad beslissen om je ondanks enkele tekorten toch te laten overgaan naar het 2de leerjaar van de graad. Je ontvangt dan op einde van 1ste leerjaar een attest van lesbijwoning als regelmatige leerling. Je werkt in het 2de leerjaar verder aan het bereiken van de doelen van het 1ste leerjaar, terwijl je ook werkt aan het bereiken van de doelen van het 2de leerjaar. Dit passen we toe wanneer je een leerjaar overzit in hetzelfde structuuronderdeel.

Als je een bijkomend studiebewijs wil behalen (3de graad)

Als je een bijkomend studiegetuigschrift of diploma van secundair onderwijs wil behalen (= een bijkomende kwalificatie) kan de klassenraad beslissen om je een vrijstelling toe te kennen. Dat kan enkel op voorwaarde dat je de vakken of leerinhouden al eerder hebt gevolgd én al over een studiegetuigschrift of diploma van secundair onderwijs beschikt. De klassenraad beslist of je in dat geval minder lesuren hebt of dat je een vervangend programma moet volgen.

Bij (tijdelijke) leermoeilijkheden (flexibele leertrajecten)

Als je te maken hebt met (tijdelijke) leermoeilijkheden, kan de klassenraad je toestaan om andere lessen of activiteiten te volgen om makkelijker terug aan te sluiten bij de klas. In principe kan er nooit een volledig vak wegvallen, tenzij je tijdens de vrijgekomen uren extra Nederlands krijgt.

Een aangepast programma kan enkel in de volgende gevallen:

  • ·wanneer je een tijdelijke achterstand moet wegwerken omdat je verandert van opleiding of tijdens je onderwijsloopbaan de overgang maakte vanuit het buitenland of het Franstalig onderwijs;
  • wanneer je als ex-OKAN-leerling een tijdelijke achterstand voor één of meer vakken moet wegwerken.
  • wanneer je een cognitief sterk functionerende leerling bent, kan de klassenraad je toestaan om andere lessen of activiteiten te volgen. In principe valt er geen volledig vak weg tenzij de klassenraad oordeelt dat de doelen van een bepaald vak reeds bereikt zijn.

Dit is niet van toepassing voor de duale opleidingen.

Als je op uitwisseling vertrekt

Het gebeurt dat leerlingen een aanvraag indienen om één of meer trimesters in het buitenland te studeren. Wij zijn overtuigd van de meerwaarde die zo’n onvergetelijke ervaring onze leerlingen kan bieden en willen hen die kans dan ook niet ontnemen. Een goede communicatie en duidelijke afspraken zorgen ervoor dat alle betrokkenen weten wat er van hen verwacht wordt, zowel bij vertrek als bij terugkomst.

Je bespreekt je afwezigheid ruim op voorhand met de directeur, samen met je ouder(s). Hij zal daarna met de klassenraad bekijken of en hoe je de gemiste leerstof en evaluatiemomenten moet inhalen.

Als je meerderjarige leerling bent of kan doorstromen naar de 3de graad binnen het duaal leren

Als je 18 bent of wordt voor 1 januari van het lopende schooljaar, kan de klassenraad samen met jou beslissen om je een vrijstelling van de algemene vorming te geven. Je focust dan op het behalen van een beroepskwalificatie. De klassenraad voorziet in een andere invulling van de vrijgekomen uren. Die invulling kan bijvoorbeeld zijn dat je meer gaat werken.

In sommige gevallen kan je, ondanks het feit dat de je de algemene vorming van de 2de graad nog niet hebt bereikt, toch doorstromen naar een duaal structuuronderdeel van de 3de graad op basis van (een) onderliggende beroeps- of deelkwalificatie(s) die je wel hebt bereikt. In de 3de graad werken we dan een traject op maat uit waarbij we eerst focussen op de ontbrekende algemene vorming van de 2de graad.

Als je een bijkomende kwalificatie wil behalen voor duale opleidingen op het niveau van de derde graad

Als je een bijkomende kwalificatie wil behalen kan de klassenraad beslissen om je een vrijstelling toe te kennen. Dat kan enkel op voorwaarde dat je de vakken of leerinhouden al eerder hebt gevolgd én al over een studiegetuigschrift of diploma van secundair onderwijs beschikt. De klassenraad beslist of je in dat geval minder lesuren hebt of dat je een vervangend programma moet volgen. Als je met een overeenkomst alternerende opleiding (OAO) bent tewerkgesteld, moet je voor de school- en de werkplekcomponent samen aan de normale wekelijkse arbeidsduur die van toepassing is in de onderneming voldoen. Meestal gaat het om 38 opleidingsuren per week. Het is dan mogelijk dat je extra gaat werken.

Bij wie kan je terecht als je het moeilijk hebt? 

Wanneer je het om de een of andere reden wat moeilijker hebt, willen we je helpen. Daarom kan je terecht bij leraren en opvoeders. Ook het zorgteam is er om je verder te helpen. Het is belangrijk dat je weet op basis van welke principes we werken. We zoeken steeds naar een begeleiding die bij jou past.

Het gaat over jou

Als we begeleiding bieden, doen we dat altijd mét jou. Er zullen nooit beslissingen genomen worden over je hoofd of achter je rug. Het kan zijn dat we je aanraden je ouders te informeren. Dat bespreken we dan samen met jou. We proberen steeds te doen wat voor jou het beste is, maar houden daarbij ook rekening met wat het beste is voor anderen.

Geen geheimen

Er zijn twee soorten van geheimhouding in de begeleiding: discretieplicht en beroepsgeheim.

Wat is dit?

Op school kan je praten met allerlei personeelsleden: leraren, opvoeders en directie. Zij hebben een discretieplicht en gaan dus vertrouwelijk om met de informatie die je aan hen vertelt. Maar ze kunnen je niet beloven dat alles wat je aan hen vertelt geheim blijft. Wat je vertelt, wordt soms besproken met een lid van het directieteam of in de cel leerlingenbegeleiding.

Een CLB-medewerker heeft beroepsgeheim: dat betekent dat hij wettelijk verplicht is om altijd je toestemming te vragen voor hij iets doorvertelt. Bij een CLB-medewerker kan je er dus op rekenen dat jouw persoonlijke informatie geheim blijft.

Een dossier

Je begrijpt dat een leerlingenbegeleider niet alles kan onthouden en dat het nodig is belangrijke informatie schriftelijk bij te houden. Tot die informatie hebben enkel de leden van het directieteam en de cel leerlingenbegeleiding toegang. We gaan ervan uit dat je ermee instemt dat we relevante gegevens bijhouden in je leerlingendossier.

Het zorgteam

Om je op een goede manier te begeleiden, werken de leerlingenbegeleiders in onze school. Eenmaal

per week bespreken we in deze vergadering de moeilijke situaties waarmee sommige leerlingen te kampen hebben en zoeken we samen met de CLB-medewerker naar oplossingen.

We bereiden de vergadering voor op basis van de gegevens die we van jou of van leraren verkregen. Na zo’n vergadering mag je weten wat er werd gezegd. Daarom zijn we altijd bereid om dit met jou te bespreken.

Je leraren

Soms is het noodzakelijk dat we ook je leraren informeren over je situatie. We zullen dat steeds met jou bespreken. Op die manier weet je ook zelf wat er aan je leraren is gezegd. Ook je leraren en andere personeelsleden die werden geïnformeerd moeten vertrouwelijk omgaan met deze informatie.

Samenwerking met een leersteuncentrum

Het leersteuncentrum biedt leersteun aan de school op basis van de ondersteuningsbehoeften van leerlingen, leraren en het schoolteam met een maximaal effect op de klasvloer. Leersteun is ondersteuning die jouw maximale ontplooiing, leerwinst, welbevinden, zelfredzaamheid en volwaardige participatie bevordert en die de competenties van leraren versterkt in het begeleiden van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Leersteun zet in op het creëren van een inclusieve klaspraktijk en inclusieve schoolcultuur.

Onze school is aangesloten bij het Katholiek Leersteuncentrum West-Vlaanderen: Katholieke Leersteuncentra West-Vlaanderen vzw (leersteunwvl.be). Het multidiciplinair team van het leersteuncentrum staat in voor extra ondersteuning voor leerlingen met specifiek onderwijsbehoeften, hun leerkachten en het schoolteam.

De school kan leersteun aanvragen voor alle leerlingen die beschikken over een gemotiveerd verslag of verslag (opgemaakt vóór 1 september 2023) of over een GC-verslag, IAC-verslag of OV4-verslag (opgemaakt vanaf 1 september 2023). Zo een verslag wordt opgemaakt door het CLB in overleg met de school, je ouders en jijzelf.

De leerondersteuner komt naar je school. Hij/zij kan jou ondersteunen, je lera(a)r(en) en/of het hele schoolteam. Het leersteuncentrum geeft jouw leersteuntraject vorm in overleg met je school, jijzelf en je ouders. Het CLB kan hierbij betrokken worden als dat nodig zou zijn.

Voor algemene vragen over leerondersteuning kun je terecht bij het informatiepunt van het leersteuncentrum. Wanneer je klachten zou hebben over de leersteun, dan kun je een klacht indienen bij het leersteuncentrum. Als de klacht onvoldoende zou gehoord of behandeld worden door het leersteuncentrum, dan is er bemiddeling door het CLB mogelijk.