1A - STEM-engineering (2u)

Talentpakket 1e graad A-stroom
Domein STEM

In het talentpakket STEM-engineering verkennen we de basisoptie STEM-wetenschappen, met specifieke focus op engineering. We zoeken naar interacties tussen wetenschap, technologie, engineering, wiskunde en de samenleving. We onderzoeken uitdagingen om ideeën om te zetten in een prototype. We ontwikkelen inzicht in onderzoeks- en ontwerpmethoden,…

We werken in projectvorm. Enkele voorbeelden:

  • Kindersurprise
    • Speelgoedje: 3D-tekenen met sketchup en uitprinten met 3D-printer 
    • Pralinedoos: 2D-tekenen met solid edge en uitlaseren met lasercutter
       
  • App leren maken: aan de hand van gemakkelijke start opdrachten een app ontwikkelen
    • Omtrek en oppervlakte berekenen van een rechthoek 
    • Omtrek en oppervlakte berekenen van een vierkant 
    • Omtrek en oppervlakte berekenen van een driehoek 
    • Omtrek en oppervlakte berekenen van een cirkel 
    • Uitbreiding: waterpass-app 

            Zeker nodig: creatief ontwerpen, realisatie, gedrevenheid

  • Arduino: leren programmeren op een gebruiksvriendelijke manier met blokken, daarna uitvoeren op een bordje en testen  
    • 1 ledje laten knipperen 
    • Meerdere ledjes laten knipperen 
    • Verkeerslicht maken 
    • Gekleurde leds aansturen 
    • Motor bedienen met drukknop 
    • Digitale getallen sturen 

            Zeker nodig: probleemoplossend denken, realisatie, gedrevenheid

  • Microbit: leren programmeren met onmiddellijke simulatie  
    • Wegmarkering/naambordje 
    • Tafels van vermenigvuldiging + oplossingen 
    • Automatische dobbelsteen 
    • Blad/steen/schaar 

            Zeker nodig: probleemoplossend denken, zelfredzaamheid

  • Lego mindstorm: leren programmeren en uitvoeren met lego 
    • Maak een machine die een t-shirt kan laten plooien

            Zeker nodig: creatief ontwerpen, probleemoplossend denken, ruimtelijk inzicht 

  • Stopmotion: aan de hand van genomen foto’s een filmpje maken en bewerken  
    • Thema te bepalen

            Zeker nodig: creatief ontwerpen, zelfredzaamheid 

“Het bevat veel wiskunde wat ik zeer fijn vind. Je gaat zelfstandig aan het werk iets leren programmeren. Het krijgt voldoende tijd om iets groters te maken, je voelt je rustig en niet opgejaagd. Je mag zeker steeds dingen vragen. Zelf zoekend dingen uitproberen aan de hand van aangeleerde technieken waarbij wiskunde belangrijk is.” (Senne)